Zašto je važan mali servis automobila?
Veoma je važno da mali servis automobila, kao uostalom i veliki servis obavite onda kada je, prema svojstvima svakog automobila, predviđeno da se oni obave, a ne kada vas nužda natera, jer je svakako mnogo bolje preduhitriti problem nego čekati da do problema dođe. Ono što ljude uglavnom odvraća od redovne kontrole automobila jeste novac i cena servisiranja. Opšte je poznato da je automobil najveća investicija, posle kupovine kuće, i njegovo održavanje, kao i novi auto delovi mnogo koštaju, ali moramo biti svesni da je neophodno uložiti u bezbednost, koju svakako dobijamo ispravnim vozilom. Motor automobila smatra se srcem vozila i na taj način ga treba i posmatrati i brinuti se o njemu. Održavanjem sistema za podmazivanje, kao i sistema za hlađenje garantuje se optimalno „zdravlje“ motora, a samim tim garantuje se i funkcionalnost samog vozila.
Šta podrazumeva mali servis automobila?
Mali servis automobila podrazumeva zamenu motornog ulja i svih filtera u automobilu (filter vazduha, filter goriva) kako bi se sačuvale sve optimalne performanse vozila. Pored toga potrebno je zameniti i svećice, grejače, tečnost za kočnice, rashladne tečnosti, remenje. Automobili predstavljaju mnogo više od samog predmeta na četiri točka koji su tu da samo posluže svrsi, oni su deo svakodnevice svakog vozača s obzirom na to da su tu kada treba otići na posao, kada treba odvesti decu u školu, otići po namirnice ili otputovati negde. Zato je veoma važno redovno kontrolisati i održavati svoj automobil, kako biste imali garanciju da vas neće iznenada izdati.
Koliko često raditi mali servis?
Servisni intervali su propisani od strane proizvođača vozila i mogu da variraju od modela vozila, viskoziteta ulja, vrste goriva. Najčešće je to period od 5.000-15.000 km. Novija vozila prikazuju krajnji rok za sledeći servis na instrument tabli. Ne treba zaboraviti da motorno ulje gubi svojstva tokom vremena pa je preporučljivo da se promeni najmanje jednom godišnje. Na servisni period mogu da utiču brojni faktori. Preporučuje se da smanjite preporučeni period redovnog servisnog intervala u slučaju da:
– Najčešće prelazite kratke relacije;
– Vozite u uslovima ekstremne vrućine ili hladnim klimatskim uslovima;
– Vozite pretežno brdovitim ili planinskim putevima ili po makadamu;
– Najčešće vozite gradske ture u uslovima stani-kreni;
– Pretežno vučete prikolicu ili drugi težak teret.
Takođe se preporučuje mali servis prilikom kupovine polovnog vozila. Malo ulaganje u održavanje će sprečiti ponekad veoma skupe popravke.
Da li mogu sam da uradim mali servis automobila?
Na malom servisu nema baš nekih velikih radova, pa samim tim ni mnogo prostora gde biste mogli pogrešiti. Ipak, ako niste u ovom poslu, preporučuje se da mali servis automobila prepustite ovlašćenim serviserima za vaš model automobila ili u najmanju ruku mehaničarima koji to svakodnevno rade. Za ovo ima više razloga: Prostor – ako živite u stanu u gradu i nemate radionicu, odnosno garažu, biće problem da sami odradite ovaj posao. Otpad – nakon zamene motornog ulja i filtera potrebno je da staro ulje negde i odložite, a to nikako ne bi smeo biti kontejner ili travnjak parka. Alat – često je za zamenu filtera i otvaranje kartera potrebno posedovati posebne nestandardne alate.
Cena malog servisa automobila
Iako je kupovina vozila jedna od najvećih investicija svakog pojedinca, redovno servisiranje je uslov bez kog se ne može garantovati dugotrajnost i ispravnost vozila. Kupovina novih auto delova kod ovlašćenih proizvođača spada u red dobrih i kvalitetnih investicija, pa nije poželjno da se na tom aspektu štedi. Ipak, u određenim slučajevima je kupovina polovnog dela može doneti znatnu uštedu. U slučaju oštećene limarije, sedišta ili retrovizora, kao i prilikom zamene menjača ili sirene, pokvarene kvake ili pumpe za goriva, delovi koji nisu novi, dobro su očuvani i koštaju manje, čine dobar način da za manje novca dobijete kvalitetnu zamenu. Ušteda se odnosi i na sam proces istraživanja auto delova, bilo da je u pitanju Internet pretraga ili odlazak do obližnjeg auto otpada. Na kraju, ušteda prilikom malog i velikog servisa može da se ostvari, ali je potrebno da ona ne utiče na funkcionalnost i bezbednost vozila. Dakle, može se zaključiti da bi ulje i filteri trebalo da budu visokog kvaliteta i da bar na ovome ne treba štedeti. Cena malog servisa, zavisno od modela automobila, može biti između 8.000 i 12.000 dinara.